ورود سبک های برخی مداحان به بهانه روزآمد کردن به هنر تعزیه

پایگاه خبری هدهد تفرش:

اراک- خبرگزاری مهر: کارشناس و پژوهشگر تعزیه با اشاره به اینکه هنر تعزیه در معرض آسیب ها ی متعددی قرار گرفته است گفت: این هنر گرانبها درمعرض تحریفهایی در واقعه عاشورا و استفاده از برخی سبکهای مداحی به بهانه به روز کردن قرار دارد.

یوسف شاه حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تعزیه خوانان خود باید متوجه این تحریفها باشند و تعزیه را حفاظت کنند گفت: در برخی تعزیه ها که باید حافظ عاشورا و قیام امام حسین (ع) باشند، این صفات دیده نمی شود.

وی افزود:  اگر تعزیه به صورت منظم و مستند اجرا شود، عاشورا را همیشه زنده نگه می دارد و هدف اصلی تعزیه و تعزیه خوانان همین است.

شاه حسینی در خصوص آسیب هایی که امروزه بر هنر تعزیه تاثیر گذاشته است، اظهار داشت: تحریف یکی از مهم ترین آسیب های حوزه تعزیه است.

برخی مجالس مستند تاریخی ندارد

وی ادامه داد: بعنوان مثال در برخی مجالس بخش هایی وارد شده که اصلا اتفاق نیفتاده و مستند تاریخی ندارد.

شاه حسینی با تاکید بر تصحیح این تحریفات، یادآور شد: برخی از این تحریفات و اضافات تعزیه ها قابل باور نیست.

وی افزود: مثلا برگزاری مراسم عروسی حضرت قاسم (ع) در کربلا، خداحافظی حضرت علی اکبر (ع) با ام لیلا در کربلا  و  نشناختن حضرت عباس (ع) و علی اکبر در مقابله با یکدیگر تحریفاتی است که وارد مجالس  تعزیه های مربوطه شده اند.

وی دلیل ورود این تحریفات را اینگونه عنوان کرد: برخی از تعزیه خوانان برای تحریک کردن احساسات مردم و گریاندنشان از هر روش یا هر شعری استفاده می کردند.

در تعزیه لباس و ابلق سرخ مربوط به اشقیاست

وی حوزه نقش پوشی ورنگ را یکی دیگر از حوزه های مورد بحث تعزیه خواند و گفت: در اجرای تعزیه هر نقشی باید لباس مناسب و رنگ مربوط به خود را بپوشد ، در تعزیه لباس و ابلق سرخ مربوط به اشقیاست و باید به آن توجه شود.

شاه حسینی افزود: این در حالی است که امروزه دیده می شود که اشقیا لباس های رنگ دیگر یا مشکی می پوشند و حتی گاهی به جای کلاه خود و زره از لباس رومی استفاده می کنند که اصلا اصالتش مربوط به تعزیه نیست.
 
رنگ ها و لباس ها در تعزیه دارای فلسفه هستند

وی با اشاره به اینکه رنگ ها و لباس ها در تعزیه دارای فلسفه هستند و بخشی از ساختار تعزیه است، تاکید کرد: باید نقش پوشی در تعزیه به درستی رعایت شود تا بیننده با توجه به حافظه تاریخی خود بتواند نقش ها را از یکدیگر تشخیص دهد.

شاه حسینی در ادامه ادبیات را نیز یکی دیگر از حوزه های آسیب شناسی در تعزیه خواند و گفت: در حال حاضربرخی اشعار وارد تعزیه شده اند که هیچ اصالتی ندارند و دلیل اصلی آن ورود سیستم های ویدیویی و دی وی دی است که باعث شده هر تعزیه ای تکثیر شود و در هر مکانی بدون توجه به سندیت آن دیگر تعزیه خوانان از آن کپی برداری کنند و ترویج پیدا کند.
 
وارد کردن برخی اشعارباعث نوگرایی در تعزیه نمی شود

وی گفت: از طرفی برخی تعزیه خوانان فکر می کنند که وارد کردن برخی اشعار که جوانان خوششان می آید باعث نوگرایی در تعزیه می شود که قطعا اینطور نیست و فقط بر بدنه این هنر اصیل ضربه وارد می کنند.

شاه حسینی با اظهار تاسف در خصوص کم توجهی جوانان به اساتید تعزیه گفت: در گذشته نیز تعزیه را برای شاگردان می خواندند و آن ها یاد می گرفتند و شاگردان جلوی اساتید خود می خوانند و درس پس می دادند.

وی موسیقی را نیز یکی دیگر از حوزه های آسیب تعزیه عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر برخی ازآهنگ ترانه های روز به جای موسیقی تعزیه نواخته می شود.
 
وارد کردن برخی از سبک هایی که مربوط به مداحان است

وی ادامه داد: وارد کردن برخی از سبک هایی که مربوط به مداحان است با بهانه به روز کردن تعزیه یکی دیگر از آسیب های این حوزه است.

شاه حسینی بیان  داشت: به روز کردن تعزیه حذف تحریفات و مستند کردن تعزیه بر اساس تاریخ است تا برای  قشر آگاه و روشن فکر قابل درک و باور باشد.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از پژوهشگران و اساتید تعزیه کار تصحیح اشعار و نسخ تعزیه را بر اساس تاریخ برعهده گرفتند که از جمله آن ها استاد رضا حیدری است که در چهارمین همایش تعزیه تفرش نیز از ایشان تجلیل شد.

شاه حسینی در پایان گفت: توجه به تاریخ در تعزیه و ارج نهادن به بزرگانی چون حیدری ها و سلیمانی ها و حجازی ها به عنوان ذخایر این هنر در کشور موثر است.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 11:21 | نویسنده : میثم اله وردی |